IT hos en dansk virksomhed

Af

IT hos en dansk virksomhed

En dansk virksomhed i dag vil typisk anvende meget teknologi. Her vil man anvende software til mails, regnskaber, kalendere, hjemmeside osv. Mange danske virksomheder er gode til at tænke på at effektivisere arbejdsgange vha. software.

Denne software kan bl.a. være ERP. Det er udviklet af Microsoft til at kunne styre regnskaber. Så kan man styre bogføringen. Man kan oprette kontoplaner, varegrupper og styre indkøb. Det er smart for medarbejdere, så man har styr på lageret og et overblik over hvilke varer, der sælges flest af, hvilke varer, der giver den bedste omsætning osv. Programmet har omfattende funktionalitet til økonomistyring. Man kan håndtere pengestrømme og få overblikket over KPI’ere. Man kan se udeståender og man kan tilføje særlige rabatter på udvalgte kunder og varer. Man kan også styre hele produktionen. Det er nyttigt, når man anvender styklister og/eller har et lager, hvor man kan styre varer vha. FEFO/FIFO eller andet. Mange produktionsvirksomheder vælger et erp program, fordi man kan styre regnskabet og samtidigt anvende den omfattende funktionalitet til at planlægge og styre produktionen. Data i bogholderiet og data fra styklister, lager osv. er i det samme system. Det gør det nemmere for medarbejderne at kunne arbejde og at kunne danne sig et overblik. Hermed er man ikke afhængig af fx én eller to medarbejdere har viden om status på produktionen af en vare. Det kan man selv slå op i programmet. De giver også mulighed for at kunne holde øje med tilbud og fakturaer sendt til kunder. En medarbejder kan også se i programmet om der er sat en særlig rabatgruppe på en kunde eller om kunden har en anden leveringsadresse end faktureringsadressen.

Det giver mulighed for at medarbejdere kan arbejde nemmere sammen og have overblik over hinandens arbejdsområder.

Virksomheder der servicerer kunder og derfor har brug for at fakturere arbejdstimer og/eller brug af maskiner og lign., kan også anvende denne smarte erp software. Programmet har nemlig et helt modul der indeholder effektiv funktionalitet til at registrere arbejdstimer, ressourcer, brug af maskiner og/eller salg varer, reservedele eller lignende. Det gør det nemmere for medarbejdere at registrere og man kan delfakturere opgaver, hvis man fx har en aftale med en kunde om at halvdelen af betalingen skal falde, når et projekt er halvvejs. Man kan også fakturere sine timer løbende til kunder eller give en rabat pr timepris eller en samlet pris på et projekt uanset om der anvendes flere timer end estimeret. Medarbejdere kan registrere sin tid løbende, hvilket betyder at man kan styre tidsforbruget og danne sig et overblik, hvis man fx risikerer at der anvendes flere timer end forventet på et projekt.

Om forfatteren

Skriv et svar